Skip to main content

Hal Menguruskan Perkahwinan di JPN

Bagi pasangan yang akan berkahwin banyak cara sebenarnya bagi urusan pendaftaran perkahwinan di JPN. Jika ada yang dah baca entry di page Journey down the aisle , sudah tentu tahu kami mendaftarkan perkahwinan di gereja. Dan gereja SIB atau Borneo Evangelical Mission ada Penolong Pendaftar Perkahwinan iaitu Ps.Ding dr BEM Central City, Kota Samarahan. Walaupun ada penolong pendaftaran, pasangan perlu juga menguruskan hal pendaftaran dan hadir ke pejabat JPN. Petikan di bawah saya ambil dari website JPN.

Jika kedua-dua pasangan warganegara Malaysia yang ingin mendaftarkan perkahwinan mengikut adat atau ugama di gereja, kuil atau persatuan oleh Penolong Pendaftar Perkahwinan yang dilantik oleh Jabatan Pendaftaran Negara, mereka perlu hadir ke mana-mana pejabat Jabatan Pendaftaran Negara untuk mendapatkan pengesahan semakan maklumat perkahwinan di dalam borang permohonan serta bayaran Daftar Perkahwinan berjumlah RM20.00.

Saya akan ceritakan pengalaman saya dan pasangan semasa urusan hal pendaftaran. Dan ingat pengalaman yg sy kongsikan ini hanya utk pasangan yg memilih utk sign Cert of Marriage di Gereja. Ps Ding sudah ingatkan km bdua untuk bawa gambar passport dan anggran byrn km perlu sediakan.
Km bcuti hnya utk urusan ini. Ya, sebab JPN simpang tiga KCH beroperasi ms office hours on weekdays. Tp sekarang ada UTC yg buka lebih convenience bg kita yg bkerja. Xpyh ambik cuti.. weekend pun boleh pergi.
Kami ke Bangunan Sultan Iskandar dahulu kerana ingat pejabat utk daftar perkahwinan sama dgn buat IC. Slps ikut brisan pnjg nak ambik nombor baru tanya kaunter nak buat daftar perkahwinan.

1. Jabatan Perkahwinan dan Perceraian di Bangunan TM


So, bg yg baru ingin mendaftar, jabatan bg pendaftaran perkahwinan dan perceraian adalah di Bangunan TM- Aras Bawah. Sampai sana, ambil no giliran. Bila tiba giliran bgtau ingin mendaftar perkahwinan tp ikut adat ugama gereja. So, dia akan bagi borang JPN KC02 dan minta IC. Dia akan buat system search, tujuan adakah pasangan pernah berkahwin? Bercerai? So, untuk memudahkan officer bgtau pasangan masing2 masih bujang tak pernah berkahwin secara adat atau perintah dan tak pernah bercerai adat atau perintah. *Hanya jika kedua psgn msih bujang*

2.Isi borang
Officer akan bg masa utk psgn untuk mengisi borang dengan lengkap sebelum ke Jabatan Mahkamah untuk mendapatkan cop sumpah. Gambar perlu dilekat atas borang dlm bahagian butir peribadi. Officer juga akan tanya gereja mana untuk upacara perkahwinan, dia akan beri nama penolong pendaftar yg sudah ada lesen. Bg SIB,Pastor yg ada lesen adalah Ps.Ding. Selepas siap, dia akan minta bayaran RM20. Dan meminta kita ke jabatan Mahkamah untuk ambil cop sumpah.

3. Cop Sumpah
Kita naik ke tingkat 6 *kalau tak silap* ke jabatan Mahkamah. Isi buku lawatan dan buat bayaran RM4 * Jgn lupa minta resit*. Tak pyh jumpa dgn lawyer pun, just submit borang shj. Tunggu kira2 30mint, siap. Dan km turun pergi semula ke pejabat perkahwinan untuk beri bukti yg borang sudah dicop. Bg yg sign dan berkahwin di gereja, borang x payah diberi ke kaunter. Kamu submit borang tersebut ke Ps.Ding Penolong Pendaftar Perkahwinan. He will handle everything from there. Menghitung hari untuk Church Wedding shj. 😍

So, hope this help. All the best on your marriage planning. God Bless!



Comments

  1. Hi.. Nak Tanya. Perlu bawa parents ka utk daftar?and selepas urus borang n cop sumpah tu dorang akan bagitau lulus ka or Urusan dgn Jpn selesai trus ? Yq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak pyh sis. Bawa diri sendiri dan pasangan shj. Ini utk urusan ambil borang

      Delete
  2. Kalau isi borang salah mcm mna ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi sis, officer sana akan make sure kmu isi smua dgn betul. So, jgn risau. They will guide u how to fill up the form correctly

      Delete
    2. nak kahwin pun nak kne mintak kebenaran.. leceh plak tu bodoh la

      Delete
  3. Sis masa khwn jpn kena ada kedua-dua parents llki Dan I pmpuan kah?

    ReplyDelete
  4. Hai. Saya nak bertanya, jika nak daftar perkahwinan d jpn tetapi berlainan negeri. Sarawak dan sabah. Apa yang perlu dibuat?

    ReplyDelete
  5. Hi , semasa daftar perlu kedua pasangan hadir atau dibenarkan salah seorg? Cth psangan tggal didaerah berasingan. Semenanjung dan srwk. Yg semenanjung, register disini. Yg srwk, register di sarawak. Boleh kah mcm itu ? Semasa angkat sumpah , dua2 nanti hadir.

    ReplyDelete

Post a Comment

Thanks for dropping your mind here...have a nice day ^^