Skip to main content

Bali Journey Day 1

19 Disember 2017
Hari yg dinantikan bermula hari ini! Masih tidak percaya kami berada di Island of thousand Gods ini. Novan sudah berpesan dia akan pickup kami pukul 9 pagi. Jadi kami sudah bangun awal,mandi dan turun bersarapan. Untuk sarapan pagi, disediakan kerana pakej ada include breakfast. Menu hotel tiada pilihan yang banyak tapi kami jenis yang tidak memilih dari segi makanan. Dari segi budget breakfast kami sudah save banyak!
Hubungan komunikasi dengan keluarga di Sarawak tidak terputus kerana ada wifi di hotel.
Tips Penting: Kami guna wifi sahaja. Tak payah beli sim card sebab yayh...we still survive the 'no data' day at Bali. Just enjoy your trip. Dont bother much to upload. Balik hotel boleh upload and share dalam Instagram kan!
Itenerari untuk hari ini seperti yg dirangka oleh Ikadek. Pagi ini kami akan berada di Tanjung Benoa untuk aktiviti Water Sport. Kami berdua sgt teruja kerana ini adalah satu2nya kesempatan untuk beraktiviti dan itenerari seterusnya hanyalah berbentuk Sight Seeing shj. Dan saya juga request untuk masukkan Water Sport Activities ini. Terdapat banyak deretan Agensi di pantai Tanjung Benoa semasa kami tiba dan Nova n membawa kami ke agensi bernama Aditya. Kami sudah membuat keputusan untuk hanya melakukan Parasailing shj tetapi oleh kerana kalah pujuk, kami terover budget yg sepatutnya dan mengambil banyak pakej aktiviti. Antara pakej yg kami ambil adalah, Parasailing Adventure + Donut Boat (Ada Video and photo recording) serta Bottom Glass Boat + Turtle Farm.

Watersport aktiviti di Aditya
Parasailing and Donut Boat mmg sgt berbaloi dan satu pengalaman yang tidak dapat dilupakan. Sempat untuk menghabiskan semua aktiviti watersport sebelum aktiviti diberhentikan sementara kerana hujan lebat dan angin kuat melanda. Mujur Novan bawa kami dtg awal!

Seterusnya, selepas berganti baju kerana basah kuyup kami menunggu boat untuk membawa kami memberi ikan makan. Bottom Glass boat ini tidak berbaloi kerana lokasinya tidaklah jauh dari darat/pantai dan ikan pun tak ada di lokasi tersebut. Boat lain berpusu2 semua berebut di tempat yang sama untuk memberi ikan makan. Yg ini km sangat kecewa! IDR500k seorang? Tak payah lah ambil pakej ini okay... Oh ya, management ada beri swimming suit pjg lengan dan sluar tetapi, km mmg sudah siap bawa sendiri sbb xmahu guna orang punya.
Dalam perjalanan ke Turtle Farm, hujan lebat melanda, nasib boat berbumbung tp still kena tempias hujan dari tepi... Perjalanan ke turtle farm mengambil masa 30minit kerana driver boat km tidak mahu laju kerana ombak kuat dan boat ringan dgn hnya km bertiga sahaja. Turtle farm ini bernama Deluang Sari, tempat disini bukan hanya ada Turtle shj tetapi mini Zoo dgn beberapa haiwan yang disimpan di sini. Turtle yang paling tua berumur 75 tahun. Sangat besar! Dibawah adalah gambar di Turtle Farm, Deluang Sari.

Gambar dibawah adalah semasa Fish Feeding. Management Aditya memberi dua plastik berisi bread. Boat ini ada kaca bawah yang boleh kita tengok dasar laut dan hidupan laut. But its too small..tak berbaloi, kalau management suruh ambil this pakej baik xpyah lah.. mmg x berbaloi.

Half day spent well di Tanjung Benoa, perut mula lapar. Sy request mencoba makanan masakan padang untuk lunch. Novan bawa kami ke Restaurant Rindu Rasa.
*Masakan Padang bukan berasal dari Bali ok. Tetapi tidak slh mencoba! Kita boleh pilih lauk samada secara hidang atau nasi campur. Total bill IDR132k

Seterusnya kami meneruskan perjalanan ke Pantai. Pantai yang kami pergi adalah Melasti Beach dan Dreamland Beach. Melasti beach merupakan pantai yang masih 'virgin', air laut berwarna biru kehijauan sesuai untuk surfing agaknya sebab semasa kami disana ada beberapa orang tengah Surfing. Tak ada fee masuk kerana tempat ini masih dlm pembangunan dan selepas pantai in dibuka dengan rasmi akan menjadi tarikan pelancong kerana Pantai Kuta, Legian dan Seminyak telah tercemar dan tidak lagi cantik. Semasa kami disini jalan raya masih under contruction dan bangunan riadah pun masih dalam contruction. Sygnya sebab hujan turun renyai2, kami berdua tidak lama di sini. Hnya ambil gambar selepas itu meneruskan perjalanan ke Dreamland Beach. Masuk ke Dreamland IDR20k per car entry. Driver menyinggahkan kami dan menunggu Shutter Bus hantar ke Dreamland. Mereka sediakan satu tabung so, just donate berapa yang kita rasa patut. Saya simpan RM1 hehe sebab xda small note IDR. Kami bdua sempat mengopi di sini dan sy sempat bershopping. Hehe.

Tempat yang memang di nantikan! Yes, Uluwatu temple. Semasa tiba di sini hujan turun sangat lebat dan terpaksa sy beli baju hujan dgn orang lokal seorang pak cik. First dia minta IDR30k, sy bg IDR50k.. lps itu duit dipulangkan IDR30k. Mksudnya dia bg discount.... Hehe, makasi ya om! Untuk entrance ticket juga so lucky sebab saya dpt harga domestik IDR20k/seorang.

Saya dan husband tidak naik ke Pura atau Temple kerana saya on period.  Jadi tak berani nak naik sebab rules ada dicatatkan di No.4. Di sini boleh menyaksikan Kecak Dance secara open space tetapi Novan kata skip ini kerana hujan tak menentu, sekejap hujan lebat sekejap berhenti. Show akan diberhentikan setengah jln kalau hujan turun dan duit tidak akan dikembalikan. Jadi, kami pun skip Kecak Dance.
Pengalaman tidak mungkin dilupakan dan sampai trauma next day tak mahu pergi ke Monkey Forest. Selepas km turun dari Uluwatu Temple dalam perjalanan untuk ke tempat parking kereta, tiba2 husband sy jerit dari belakang: hunny, hunny!..
Saya terasa something memanjat di blkg dan sekelip mata sahaja cermin mata saya diambil oleh monyet yang berkeliaran di kawasan temple. Sungguh pantas!!!
Selepas itu kedengaran pengumuman agar berhati2 dengan barang yang bkemungkinan akan diambil oleh monyet liar dan larangan keras untuk jangan memberi sebarang makanan kepada monyet. Saya rs nak nangis sebab saya rabun dan tanpa glasses penglihatan sy kabur. Mujur ada pkerja yang menolong dan mengejar monyet tersebut sebab dia xlari jauh. Mereka menggantikan barang yang dirampas oleh monyet dengan makanan dan monyet tersebut melepaskan cermin mata saya.
Pekerja tersebut meminta sesuatu dgn saya sambil tangannya dihulurkan: money!.
O.. dia minta duit atas pertolongannya dan husband memberi IDR20k. Monyet sangat liar dan beringatlah barang anda jika ke sana ya! Im among the unlucky one.

Dinner di Jimbaran mengadap pantai dan melihat sunset tidak tercapai gara2 ombak kuat dan hujan yang tidak menentu. Semua orang hanya dinner di dalam restaurant shj. Begitu banyak pilihan seafood yg segar2.. km skip smua jnis ikan dan prawn sebab selalu makan ikan. My in laws family mmg peminat ikan and prawn dan menu wajib dlm mknn. Makan smpai leju!
Our bill total IDR499k.
To noted: Tax and services di Indonesia 15%
Tiba di hotel pkul 9 malam, kami singgah sebentar di mini mart yang bersebelah dengan hotel untuk beli Mineral water. Untuk pengetahuan, Bali dikelilingi oleh laut dan rasa air paip pun rasa masin sebab tahap kemasinan air laut di tahap yang tinggi di sini. Kalau bermain di pantai, handphone kena  jaga okay takut terkena air laut. Tak pasal nanti handphone rosak . Air mineral sangat mahal di sini dalam range IDR15-30k. Air mineral yg kami bawa dr Kuching dibuang oleh pihak Kastam. Sedih....

Ini lah cerita hari pertama disini. Stay tune for my next post Bali Journey Day 2 okay.